ÉS MI JÖHET(NE) MÉG?

ÉS MI JÖHET(NE) MÉG?

Az eddig beérkezett visszajelzésekből formáltuk a hálaadási estünk műhelyeit, amit az elmúlt időszakban be is mutattunk.

Azonban azt gondoltuk, hogy egészen biztos vannak még kiaknázatlan területek. Olyan területek, amelyekre nem gondoltunk, ezért hagytunk a szabad gondolatoknak is teret és lehetőséget. S lám, nem hiába!

Hallottatok már a maker spaceről?

A maker mozgalom egy világszintű önszerveződő közösség, amely olyan emberekből áll, akik nemcsak hogy kíváncsiak a világ működésére, de szívesen építenek és kísérleteznek is, hogy elősegítsék ezt a megértést.

Az alkotó mozgalom abban hisz, hogy az egyén és közösség az alkotáson keresztül fejlődik, szerez új készségeket. Előnye, hogy a gyerekek nem unják meg, nincs felső korhatára a foglalkozásoknak, ugyanis azok annyira sokfélék, annyira széles érdeklődési területeket érintenek, hogy lényegében nem merül ki az ötletek tárháza.

A módszer költséges ugyan és magas a fenntartása, de ezzel párhuzamosak az előnyei is:

  • Nagyon erős a pályaorientációs eleme, és nemcsak a hagyományos mérnöki és természettudományos pályák felé, hanem komplex, nagy hozzáadott technikai tudást igénylő szakmák felé is – mint amilyen az orvosi vagy a művészeti – irányít.
  • A módszernek szerteágazó technikai palettája okán nagyon erős a tehetséggondozó eleme; hamar kiderül az alkotás során, ha valaki egy adott területen kimagaslóan tehetséges és nagyon könnyen tud ezzel a tehetségével haladni.
  • Az alkotó tevékenység egyik legfontosabb eleme a csapatmunka, az alkotók alkotásai általában annyira összetettek, hogy elkészítésük egyáltalán nem lehetséges egyedül, ezért a résztvevők mindig csapatban dolgoznak, csapatban szereznek élményeket, így együtt élik meg a kudarcot és a sikert.

Nehéz meghatározni, hogy egy alkotóműhelyben pontosan mi történik, hiszen itt az alapállás az, hogy minden technika képviselteti magát, és a gyerekek döntik el, merre indulnak – ők hozzák az ötletet. A pedagógus viszont könnyen irányítani tudja az alkotás folyamatát, például ő hozza a témát, vagy ő vezeti be az újabb és újabb technikai fogásokat.

Az alkotóműhely az Egyesült államokban, a Benelux államokban, Spanyolországban, Dániában és Kínában már az oktatási rendszer része – egy olyan projekttér, ahogy a gyerekek a közösségi alkotást, munkát tanulják. Az alkotóműhely lényege az, hogy számos technika áll rendelkezésre egy helyen. Az alkotóműhely lényegében a készségek és gépek könyvtára.

Az alkotóműhely bonyolult és nehezen kezelhető tér, de óriási előnyei vannak: működik 12–14 éves kor után is – egyszerűen beszippantja a gyerekeket és felnőtteket, illetve nagyon magas szintű termékek jöhetnek létre benne. Az alkotóműhelyek gépei már majdnem ipari pontosságúak, ezek valójában nem játékok, hanem már gyakorlás az igazi életre, a munka világára.

Természetesen nem csak az alkotó közösségek területe merült fel, így számos jeles javaslat született ennél az asztalnál is:

  • üres iskolaudvar komfortosabbá tétele 45 000
  • „igyál velem egy kávét” – mentális fejlesztés 30 000
  • információátadás a helyi lehetőségekről, programokról 25 000
  • „Makerspace” – termékfejlesztés és kivitelezés, barkácsműhely 45 000

 

Forrás: https://dpmk.hu/2017/05/20/makerspace-digitalis-modellezes-es-targyalkotas-2/